Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 kwietnia 2024 16:51
Przeczytaj!

Jak bezpiecznie i niedrogo usunąć azbest z budynku?

Zgodnie z rządowym programem, do końca 2032 roku z terenu naszego kraju mają zniknąć wszelkie elementy z azbestu. Stosowane w postaci eternitu na dachach budynków, powodują negatywne skutki zdrowotne, prowadząc do pylicy, zmian opłucnowych oraz raka płuc. Ich usunięcie jest obowiązkiem właściciela nieruchomości. Na szczęście wykonane z pomocą wyspecjalizowanej firmy, pozwala na uzyskanie dotacji i zwrot części lub nawet całości kosztów usługi.
  • 24.10.2019 14:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Jak bezpiecznie i niedrogo usunąć azbest z budynku?

Formalności poprzedzające usunięcie azbestu

Pozbycie się azbestu z budynku jest obowiązkiem właściciela, użytkownika wieczystego bądź zarządcy budynku. Zanim przystąpimy do prac, niezbędne będzie ich zgłoszenie do właściwego, rejonowego organu administracji architektoniczno-budowlanej. Z urzędu gminy musimy pobrać również stosowny formularz, na którym powinniśmy wykonać spis inwentaryzacyjny, określający rodzaj, ilość i miejsce wykorzystywania wyrobów azbestowych. Spis ten pozwala zakwalifikować posiadany eternit do jednego z trzech stopni pilności jego likwidacji z terenu nieruchomości. Im wyższy stopień, tym szybciej powinniśmy pozbyć się wyrobów z azbestem.

Jak wygląda usuwanie eternitu z azbestem?

Pod żadnym pozorem nie powinniśmy samodzielnie usuwać ani wywozić elementów zawierających azbest. Jest on silnym środkiem chorobotwórczym, a pozbywanie się go w niedozwolony sposób grozi karą. Aby zlikwidować dach z azbestu niezbędne jest zatrudnienie wyspecjalizowanej firmy oferującej demontaż eternitu. Jej pracownicy odizolują i zabezpieczą obszar prac, stosując technologie minimalizujące negatywny wpływ tego materiału na środowisko. Po usunięciu wszystkich fragmentów eternitu, wywiozą je i zutylizują w bezpieczny sposób.

Dofinansowanie do usunięcia azbestu

Wiele gmin oferuje dofinansowanie kosztów prac, prowadzonych przy usuwaniu azbestu. Oprócz urzędów gminnych, wsparcie finansowe możemy uzyskać również w starostwie powiatowym lub Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umożliwia ono pokrycie kosztów usunięcia i wywiezienia eternitu, a wysokość finansowania – w zależności od organu oferującego pomoc – może sięgnąć nawet 100% wartości prac.

--- Artykuł sponsorowany ---