Patrz na migające kontrolki
Przede wszystkim obserwujmy kontrolki informujące nas o stanie danych części samochodowych. Migające lampki w kokpicie samochodu poinformują nas m.in. o konieczności zmiany oleju, klocków hamulcowych lub płynu chłodniczego. Systemy jednak często bywają zawodne. Dlatego warto wcześniej zaopatrzyć się w wiedzę na temat żywotności części samochodowych, szczególnie tych, które trzeba regularnie wymieniać.
Olej silnikowy
To jeden z podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Jego zadaniem jest smarowanie najważniejszych, ruchomych części silnika chroniąc je przed przegrzaniem i nadmiernym zużyciem.
Olej silnikowy powinien być wymieniany po przejechaniu 20-30 tysięcy kilometrów. Niektóre (nieliczne) oleje mają dłuższą żywotność, do 50 tys. km. W przypadku kiedy auto nie jest użytkowane i tak przewiduje się zmianę oleju, przynajmniej raz w roku.
Trzeba jednak pamiętać, że wymiana oleju jest również zależna od prywatnych preferencji. Jeżeli jeździmy z dużą prędkością przy wysokich obrotach, czas eksploatacji oleju jest jeszcze krótszy.
Co istotne, sam silnik też może zużywać olej, dlatego warto regularnie zaglądać pod maskę auta. Każda wymiana oleju powinna wiązać się z wymianą innej części samochodowej mianowicie filtra oleju.
Elementy układu hamulcowego
Należące do tego układu części samochodowe są odpowiedzialne za bezpieczeństwo, dlatego zaniechanie dbałości o te elementy może zakończyć się katastrofą.
Preferowany czas wymiany części układu hamulcowego zależny jest od wielu indywidualnych czynników, dlatego wszystkie tarcze, klocki i płyn hamulcowy wymagają uprzedniego przeglądu. Inny czas będzie wymagany dla osoby jeżdżącej po mieście, a jeszcze inne dla kierowcy jeżdżącego po trasach poza miastem. Ważnym czynnikiem jest też tutaj dynamika jazdy. Dla uproszczenia dodamy, że klocki hamulcowe przy maksymalnej eksploatacji należy wymienić już po 10 tys. przejechanych kilometrach.
Płyn chłodniczy
Zadaniem płynu chłodniczego jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury jednostki napędowej oraz ochrona całego układu przed korozją. W trakcie użytkowania płyn traci niektóre ze swoich właściwości, dlatego istotnym jest żeby go regularnie wymieniać. Wymiana tej jakże ważnej części motoryzacyjnej wymagana jest co najmniej co 2 lata, maksymalnie co 5 lat.
Filtry
Filtry paliwa, powietrza i kabiny to kolejne ważne części samochodowe o które trzeba dbać ze szczególną pieczołowitością. Filtr paliwa, jak sama nazwa wskazuje, dba o jakość jednostki napędowej oczyszczając go z zanieczyszczeń. Wymiana tego filtra powinna odbywać się co 15-50 tysięcy przejechanych kilometrów.
Kolejnym istotnym urządzeniem filtrującym w samochodzie jest filtr kabiny, który oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza auta. Jego wymiana powinna odbywać się po 15-20 tysiącach przejechanych kilometrów.
Ostatni filtr wymagający częstej wymiany, co 15-20 tysięcy kilometrów, to filtr powietrza. Jego zadaniem jest ochrona silnika i jego ruchomych elementów przed zanieczyszczeniami z zewnątrz.
Jeśli posiadamy auta Skoda, VW lub Seat starsze niż 4 lata, możemy skorzystać z programu Economy-parts.pl, który oferuje sprzedaż powyższych części w bardzo atrakcyjnych cenach.
Pamiętaj, że regularna kontrola auta i jego części jest przede wszystkim gwarancją bezpieczeństwa, ale również jakości pojazdu, która z pewnością wpłynie na jego jakość.