Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 marca 2024 18:40
Przeczytaj!

Gwiazdki Hotelowe - Co Oznaczają?

Często zdarza się, że gwiazdki hotelowe traktowane są jako niepodważalny wyznacznik jakości hotelu i obowiązkowego wyposażenia pokoi. Jednocześnie właściwie mało kto zdaje sobie sprawę, co one tak naprawdę oznaczają i wygórowane wyobrażenia odnośnie do standardów rzadko pokrywają się z rzeczywistością.
  • 30.01.2019 10:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Gwiazdki Hotelowe - Co Oznaczają?

Czym są gwiazdki hotelowe

            Krótko mówiąc, stanowią one oznaczenia kategorii standardu hoteli — im lepszy standard hotelu, tym wyższa liczba gwiazdek. Trzeba jednak pamiętać, że nie istnieją żadne międzynarodowe dokumenty normujące wymagania przy przyznawaniu gwiazdek (choć podstawą są wytyczne Światowej Organizacja Turystyki Narodów Zjednoczonych). Każdy kraj ma więc własne oznaczenia, zasady i skale, a niektóre, np. Skandynawia, nie stosują w ogóle tego systemu. Jest to także całkiem świeża rzecz, gdyż idea kategoryzowania hoteli za pomocą gwiazdek zrodziła się dopiero pod koniec lat pięćdziesiątych.

W dalszej części tekstu przyjrzymy się, jak ten system funkcjonuje w naszym kraju.

recepcja hotelu czterogwiazdkowego

Kto przyznaje hotelom gwiazdki

            W Polsce hotelowe gwiazdki nadawane są na podstawie Ustawy o Usługach Turystycznych z 1997 roku przez Marszałka Województwa. Oczywiście nie robi tego sam — wspiera go specjalna komisja, w skład której wchodzą przedstawiciele m.in. nadzoru budowlanego, Sanepidu, branży hotelarskiej i straży pożarnej.

Dokument ten jasno określa wymagania dla poszczególnych kategorii. Mało tego — podaje nawet definicję hotelu i zastrzega tę nazwę dla obiektów posiadających przynajmniej 10 pokoi (w większości 1- lub 2-osobowych) oraz świadczących szeroki zakres usług przebywającym w nich klientom. Błędne stosowanie nazwy „hotel” dla danego obiektu wiąże się z dość dotkliwymi karami pieniężnymi.

Wymagania odnośnie do kategorii

            Choć lista rozpatrywanych przez komisję wymagań jest dość długa (całe 52 punkty), większość z nich tyczy się kwestii formalnych, niemających bezpośredniego wpływu na jakość oferowanych usług. Można w niej znaleźć ciekawe zapisy jak np. wymóg wykładania pokoi dywanami lub wykładzinami dywanowymi w każdym hotelu. Każdy obiekt tego typu powinien mieć wydzielone pokoje dla palących, przynajmniej 3 wieszaki na osobę, a także zasłony i firanki lub żaluzje w oknach. Obowiązkowa jest także recepcja.

Dodatkowo każdy hotel musi serwować śniadania dla gości i akceptować karty płatnicze (dotyczy tylko obiektów posiadających ponad 50 pokoi w przypadku hoteli 1- i 2-gwiazdkowych), a także posiadać windę, jeśli ma więcej niż 3 piętra (5-gwiazdkowe muszą ją mieć już przy jednym dodatkowym piętrze). Hotel trzygwiazdkowy i wzwyż musi zapewnić także jednolite uniformy dla pracowników, daszek nad wejściem oraz wodę mineralną w każdym pokoju. Warto w tym miejscu nadmienić, że nie ma żadnej wzmianki odnośnie do smaku serwowanych potraw.

Aby dać ogólny pogląd na poszczególne kategorie standardu, poniżej przedstawione będą podstawowe wymagania dla danej liczby gwiazdek.

recepcja w hotelu trzygwiazdkowym

Hotele 1-gwiazdkowe

  • Minimalna wielkość pokoju 2-osobowego – 10 m2
  • Minimalna liczba pokoi z łazienką – 25% (100% w przypadku nowo budowanych hoteli)
  • Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 10 m2
  • W pokoju: biurko lub stół, krzesło, lampka nocna przy łóżku, szafa i min. 3 wieszaki na osobę, lustro, wieszak ścienny, szklanki, dostęp do co najmniej 1 wolnego gniazdka elektrycznego
  • W łazience: umywalka z blatem lub półką, WC, wanna lub kabina prysznicowa, lustro, kosz na śmieci, ręczniki, mydełko lub mydło w płynie
  • Miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości
  • Parking lub garaż (hotele poza centrum miast)
  • Śniadania podawane na miejscu
  • Ogrzewanie w całym obiekcie
  • Zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym
  • Telefon i faks w recepcji
  •  
  • Przechowalnia bagażu
  • Sprzedaż gorących napojów przez całą dobę (w tym z automatów)
  • Codzienne sprzątanie
  • Wymiana pościeli i ręczników co 3 dni lub na życzenie gości.

Hotele 2-gwiazdkowe

Wszystko, co dla * oraz:

  • Minimalna wielkość pokoju 2-osobowego – 12 m2
  • Minimalna liczba pokoi z łazienką – 50% (100% w przypadku nowo budowanych hoteli)
  • Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 20 m2
  • W pokoju: radio, miejsce na bagaż
  • Bar kawowy lub aperitif-bar.

Hotele 3-gwiazdkowe

Tak jak dla ** oraz:

  • Minimalna wielkość pokoju 2-osobowego – 14 m2
  • Minimalna liczba pokoi z łazienką – 100%
  • Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 30 m2
  • W pokoju: telewizor, telefon, woda butelkowana, materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia ubrań i butów, igielnik, torba na bieliznę do prania
  • W łazience: ręcznik kąpielowy
  • Restauracja (jeśli nie ma jakiejś w promieniu min. 500 m od hotelu)
  • Room service – podawanie posiłków do pokoju przez min. 18 godz. na dobę
  • Sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej
  • Usługi prania i prasowania

Hotele 4-gwiazdkowe

Wszystko, co dla *** oraz:

  • Minimalna wielkość pokoju 2-osobowego – 16 m2
  • Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 40 m2
  • Klimatyzacja (dla hoteli, które wystąpiły o klasyfikację po 16 listopada 2011 r.)
  • W pokoju: stolik, kanapa lub fotele wypoczynkowe, minibar lub lodówka
  • W łazience: suszarka do włosów
  • Kompleks odnowy biologicznej: basen, sauna, siłownia, solarium, masaże, SPA – co najmniej 2 rodzaje usług
  • Codzienna wymiana pościeli i ręczników
  • Strzeżone miejsca postojowe dla gości lub usługi odwiezienia samochodu na strzeżony parking
  • Sprzedaż gorących napojów przez całą dobę (bez automatów)
  • Usługa bagażowa przez całą dobę
  • Kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów
  • Prasa codzienna

Hotele 5-gwiazdkowe

Wszystko, co dla **** oraz:

  • Minimalna wielkość pokoju 2-osobowego – 18 m2
  • Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 50 m2
  • W pokoju: sejf
  • W łazience: waga, telefon
  • Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości.

Podsumowanie

            Gwiazdki hotelowe nie są ostatecznym wykładnikiem jakości hoteli, dają jednak ogólny pogląd na to, czego można się po danym obiekcie spodziewać. Warto więc zapoznać się z wymaganiami dotyczących poszczególnych kategorii standardu, aby mieć bardziej realny pogląd na ten system i racjonalnie wybierać zakwaterowanie. Nie można też zapominać, że nie jest to system międzynarodowy i uniwersalny.

--- Artykuł sponsorowany ---