Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 01:18
Przeczytaj!

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w logistyce? 5 sposobów

W dobie coraz większej konkurencji i rosnących wymagań rynku firmy logistyczne napotykają coraz więcej wyzwań. Jednocześnie pojawiają się nowe technologie i rozwiązania, które pomagają tym wyzwaniom skutecznie sprostać. Wiele z nich opiera się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Sprawdź, jakie zastosowanie znajduje AI w logistyce.
  • 08.05.2024 06:10
  • Autor: Grupa tipmedia
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w logistyce? 5 sposobów

Rola sztucznej inteligencji w logistyce

Sztuczna inteligencja wykorzystuje algorytmy i maszynowe uczenie w celu m.in. usprawniania procesów logistycznych, zarządzania zapasami, realizacji zamówień, poprawy wydajności, obniżenia kosztów itp. Choć dla wielu AI w logistyce wciąż brzmi jak pieśń przyszłości, tak naprawdę jest to realne narzędzie, już teraz wykorzystywane przez wiele firmy. Przyjrzyjmy się zatem pięciu sposobom na użycie AI w branży logistycznej.

Automatyzacja i usprawnienie procesów logistycznych

Jednym z najważniejszych zastosowań sztucznej inteligencji jest automatyzacja powtarzalnych czynności. Pozwala to na znaczną oszczędność czasu i minimalizuje liczbę błędów wynikających z czynnika ludzkiego. Takie usprawnienie może obejmować m.in. pakowanie, sortowanie, etykietowanie, ale też analizę danych w celu przewidywania zakupów i ustalenie wymaganej ilości zapasów.

Prognozowanie sprzedaży

Na podstawie danych z różnych źródeł, m.in. historycznych danych dotyczących sprzedaży, trendów rynkowych, a nawet informacji z mediów społecznościowych, AI prognozuje popyt, a co za tym idzie pozwala na optymalne zarządzanie zapasami. Dzięki temu poprawia się wydajność łańcucha dostaw i przyśpiesza realizacja zamówień.

Zarządzanie zapasami

AI pozwala na podejmowanie lepszych decyzji dotyczących zarządzania zapasami dzięki analizie bieżących stanów, wglądu w popyt i podaż itp. Sztuczna inteligencja przejmuje kontrolę zapasów, uzupełnianie produktów, zamawianie itp. Rozwiązanie to pozwala na zwiększenie precyzji, skrócenie czasu dostaw oraz ograniczenie problemu nadmiernych i niewystarczających zapasów.

Optymalizacja tras w łańcuchu dostaw

Sztuczna inteligencja opracowuje najbardziej efektywny sposób dostawy towaru. Uwzględnia przy tym szereg czynników, takich jak długość trasy, zużycie paliwa, opłaty, warunki drogowe itp. W rezultacie trasy dostawy stają się szybsze i bezpieczniejsze, a koszty – zredukowane do minimum.

Przewidywanie konserwacji

Regularna konserwacja pozwala zachować ciągłość łańcucha dostaw, unikać przestojów i kosztów związanych z naprawą maszyn. Sztuczna inteligencja na podstawie różnych danych analizuje aktualne potrzeby i przewiduje, w jakim czasie dany element magazynu będzie wymagał konserwacji.

Czy człowiek wciąż jest potrzebny?

Sztuczna inteligencja wprowadza wiele rewolucyjnych rozwiązań w branży logistycznej. Warto otworzyć się na nowe technologie i wdrożyć w firmie przynajmniej część z nich. Oczywiście AI nigdy nie zastąpi w pełni człowieka. Decyzją, która wymaga rzeczowej analizy ludzkich specjalistów, jest np. wybór lokalizacji magazynu. W tym wypadku firmy również dysponują pomocnymi narzędziami. Jednym z nich jest wyszukiwarka obiektów magazynowych Panattoni. Pozwala ona na sprawne wyszukanie odpowiedniej przestrzeni dla danej firmy, np. tutaj w województwie podlaskim: https://panattonieurope.com/pl-pl/znajdz-nieruchomosc?region=podlasie . Nowe technologie w połączeniu z ludzkim doświadczeniem i intelektem pozwalają na skuteczne zarządzanie magazynem i łańcuchem dostaw!

Artykuł sponsorowany